BBM3410//18 : Sakit Kifarah Dosa

Assalamualaikum dan Hye semuaa...

Hari ne saya kurang sihatlah.. demam selesema.. Nasib hari cuti.. alhamdulillah.. Allah memang tahu tahap kemampuan hambanya kan? saya ne kalau sakit tak terdaya nak bangun.. lagi-lagi jauh dari keluarga, terutamanya mak.. cuti ne ramai kawan-kawan dah balik kampung halaman masing-masing.. makin la rasa sebak.. huhu.. sabar jak laa kan..

Nak tahu kenapa saya tak balik kampung?

Kampung saya kan di Semporna, Sabah.. Jauh bah tu.. hehehe

Tak apalah.. saya kena kuatkan semangat.. lagi dua bulan saya duduk UPM ne.. Perjuangan masih belum selesai lagi.. sebab PITA masih belum dibentangkan lagi.. tugasan masih belum disiapkan lagi.. dan peperiksaan akhir masih menanti lagi.. Jadi, lagi-lagi saya tak berapa sihat ne..

Doa saya "Moga saya diberikan kesembuhan dan diberi semangat serta kekuatan untuk meneruskan kehidupan di sini"..

Di saat saya berdoa, Allah menggerakkan dan membuka hati saya untuk membaca Al-Quran.. Alhamdulillah.. selepas membaca surah-surah tersebut, saya rasa tenang..

Surah Al-An'am ayat 17

Allah yang beri saya sakit dan Allah jualah yang menyembuhkan..
Alhamdulillah

Surah Al-Baqarah ayat 155-156

Surah yang menuntut hambanya bersabar menghadapi pelbagai ujian..
Salah satunya musibah seperti "SAKIT"

Apa tu Kifarah?

Seperti yang kita semua tahu, Kifarah tu adalah balasan Allah di dunia akibat dosa yang dilakukan oleh hambanya yang datang dalam pelbagai bentuk atau ujian.. Maka dengan itu, harus bersabar..
(Tengah didik hati ne supaya bersabar) hehe.. 

Semoga kesabaran dalam menghadapi ujian (sakit) menjadi kifarah yang bermanfaat buat diri saya dan menjadi tarbiah diri supaya tidak lalai dalam melaksanakan suruhan Allah..

Insya Allah, sedikit perkongsian buat diri dan semua...
Semoga bermanfaat.. Terima kasih setia membaca

No comments: