BBM3410/18 : OH SAKITNYA MIGRAINKU!

Assalamualaikum, Haii.. ini cerita tentang diri saya.. cerita tentang migrain.. sebagai seorang pelajar, mesti semua pelajar pernah merasai sakit kepala sampai ke tahap migrain kan? siapa pernah rasa? sakit kan?

ya... sakit sangat..sakit yang tidak dapat diluahkan dengan kata-kata. hanya mampu menahan sakit dan menangis sahaja.. yang pasti masa tu, saya tidak boleh bercakap dengan sesiapa, tidak boleh hidu apa-apa bau terutamanya jenis bau wangi. selain itu, biji mata bagaikan nak keluar dan kepala seperti ada beban yang sangat berat.. saya mengalami sakit migrain ne sudah lebih kurang dua tahun lebih. memang besar cabaran dia duduk jauh dari keluarga ne terutamanya ibu saya. kalau datang migrain saya, ibu lah orang pertama yang akan risau dan akan urut kepala saya sehingga saya tertidur. Mak urut memang terbaikkk!

ok baikk..Haa.. sebelum itu, saya mahu cerita dulu serba sedikit punca saya sakit migrain.. Mahu tahu tak? hehe.. Baik! sebelum itu saya ne jenis yang suka sangat berfikir. mungkin sebab saya kakak sulung daripada tiga orang adik beradik dan dua orang abang kan? biasanya kakak ne dah macam ibu. semua kena fikir. tapi hal keluarga saya ne peribadi taw.. tidak semua dapat diluahkan dengan kata-kata dan kita hanya mampu tadah tangan dan berdoa.. saya tahu semua orang ada masalah dan tidak akan terlepas dari masalah. Dan salah satu punca saya sakit migrain ialah kuat berfikir.

selain itu, suka minum minuman yang berkafein.. Haaa...topik ne baru sahaja saya bentang dalam kelas Keterampilan Berbahasa Melayu.. masa tu memang muka lesu, suram dan tidak bermaya sebab tahan sakit kepala dan rasa nak muntah. Depan khalayak di hari bertuah tu wajib kena tahan.. kalau tidak hilang markah pembentangan dan penilaian individu..mmm.. baik itu adalah kesan saya mengamalkan minuman kafein yaa... ne mau cerita pengalaman saya pula, tapi sebelum tu, nak tanya mesti semua dah tahu apa itu minuman berkafein kan? salah satu minuman berkafein yang menjadi amalan dan minuman kesukaan saya ialah nescafe 3 in 1 dan teh o.. Haa yang ne adalah salah satu punca saya sakit migrain taw..bukan satu gelas sehari taw, tapi bergelas-gelas dalam sehari.. hehe.. tapi itu dulu laa.. sekarang ada juga la tapi da dapat dikurangkan.. masa mula-mula nak berhenti minum secara mendadak tu memang kepala saya sakit sangat.. cara saya kurangkan sakit kepala tu adalah dengan minum balik minuman berkafein tu.. selepas saya dapat tahu minuman jenis macam tu adalah punca saya mengalami migrain, terus saya berhenti dan telah melalui beberapa proses pemulihan yang sangat teruk.. kesannya, saya jadi tidak fokus untuk belajar di kelas dan perlukan waktu tidur yang mencukupi untuk mengurangkan rasa sakit tu..

itulah sedikit sebanyak cerita saya tentang migrain.. akhir kata, saya mohon doa daripada semua, semoga saya diberi kesembuhan yang sepenuhnya daripada mengalami sakit migrain lagi. Aamiin

Terima Kasih sudi baca...

No comments: